Utelämnandet av bönen

untitled-2

Man bör veta att den som inte ber en av bönerna och fortsätter på detta sätt, enligt Sahabah och större delen av de lärda, räknas som en kafir (otroende, icke – muslim) och det är inte tillåtet att gifta sig med honom eller att äta kött som han har slaktat. Om mannen inte ber alls, då tar han en väldigt allvarlig risk och det är inte tillåtet för den muslimska kvinnan att stanna med honom.

Som fru bör man försöka med alla tillåtna metoder till att få mannen att inse allvaret i utelämnandet av bönen. I detta avseende bör du använda dig av visdom och tålamod, då du är den som förstår din man bäst. Undvik att använda dig av metoder som du vet inte visar resultat med honom eller kanske får honom att envisas. Använd dig istället av metoder som vanligtvis brukar gå hem. Då människan i allmänhet ogillar att bli kritiserad är det viktigt att du är mjuk och lugn när du pratar med din man. Ett sätt som med Allahs hjälp visat resultat med andra är den indirekta metoden då man exempelvis låter en liten bok som berör ämnet ligga framme så att den syns tydligt eller att man sätter på en föreläsning om ämnet. Skulle du bedöma att det bästa ligger i att prata rakt på sak med din man, använd dig då av de mjukaste av orden och fraser som t.ex. ”Du är en fin person, hjälpsam, generös, omtänksam… det enda som fattas är att du ber.” o.s.v. Skulle det finnas en person som din man vanligtvis accepterar råd ifrån så kan du be denne att prata med honom.

Att undvika att ha samlag med honom är det rätta att göra tills han börjar be, eftersom den som inte ber räknas som en kafir, som det rapporteras i Saheh Muslim av Jabir att profeten – frid och välsignelser vare över honom – sa: ”Det enda som står mellan en man och shirk och kufr är att han slutar be.” Och han sa också: ”Förbundet som skiljer oss från dem är salah (bön), och den som lämnar bönen är en kafir.” Som fru måste du påminna honom och skrämma honom med detta.

Abd Allah ibn Shaqeq sa: ”Profetens kompanjoner – frid och välsignelser vare över honom – brukade inte räkna lämnandet av någon gärning som kufr, utom bönen.” Därför måste du, som fru, varna din man från att försumma bönen. Om mannen fortsätter med det är det inte tillåtet för den muslimska kvinnan att stanna med honom eftersom hon är en muslim och han inte är det.

Må Allah hjälpa muslimerna att göra det Allah har beordrat och att lyda Honom.

7 kommentarer

Under Uncategorized

7 svar till “Utelämnandet av bönen

  1. Linn

    Salam oaliekom. Jag undrar om det är tillåtet att vara gift med min man då har be oftast men ibland utlämnar böner. Till exempel kanske han ber fyra av dagens böner eller så ber han alla böner en dag och nästa dag ber han inga böner alls. Jag försöker prata med honom, men tyvärr tar han alltid det som att jag förelämpar honom och svarar med att säga att han inte vill vara gift med en tjatig fru. Ni har inga andra tips på vad jag kan göra?
    Må Gud belöna er!

    • tuffsystrar

      Wa alaikoum assalam, älskade syster. Må Allah belöna dig för ditt tålamod med din man och visa dig skörden av detta tålamod alldelles snart. Ameen.
      Självklart är det en katastrof att mannen inte ber, men om din man ber då och då är detta inshallah ett tecken på att han bär godhet inom sig och vill väl. Våra lärda har olika åsikter vad gäller den som utelämnar bönen, bland annat så anser vissa att den som inte ber av lathet inte hamnar utanför Islam och bilden man får av det du skrev är att din man tydligen utelämnar bönen ibland av lathet.

      I detta fall, syster, så råder jag dig att undvika att kritisera din man i detta till en början och istället prova med indirekta metoder. Prova med de råd som finns nämnda i inlägget ett tag, om inte det ger resultat be någon i din omgivning att prata med honom utan att få honom att förstå att du ligger bakom det. Om du exempelvis känner någon pålitlig praktiserande syster i din omgivning be henne då prata med hennes man om att försöka ta med honom till moskén varje gång han ska dit och ringa honom när det finns föreläsningar i moskén och uppmuntra honom att följa med o.s.v. Samtidigt ska du vara noga med att be alla fem böner framför honom och försöka hemma med föreläsningar, böcker etc, men allt ska vara indirekt.

      Om allt detta inte ger resultat ska du prata allvarligt med honom och få honom att förstå att detta utgör ett stort problem och att du tänker blanda in någon i detta problem för att få hjälp med det (någon sheikh eller släkting). Jag hoppas att det inte behöver gå så långt inshallah och att hans hjärta öppnas genom dina försök ameen.

  2. Linn

    Må Allah (swt) belöna dig. Tack så väldigt mycket för ditt svar. Jag tror också att han inshaallah börjar be alla bönerna, han är en otroligt underbar man.
    Må Guds frid och välsignelser vare över dig!

    • tuffsystrar

      Ameen, detsamma älskade syster.
      Berätta gärna för oss här på bloggen hur det har gått för dig inshallah!

  3. linn

    Jag kommenterade detta inlägg i maj, och måste säga att tyvärr har det inte ändrats… jag har pratat med honom, försökt vara tålmodig, jag har försökt få honom att lyssna på föreläsningar med mig, jag har pratat med en bror som jag vet att han lyssnar på… men det är fortfarande samma sak. Ibland ber han alla sina böner, vissa dagar ber han två-tre böner och vissa dagar ber han inte alls.
    SubhanAllah, jag vet inte vad jag ska göra. Han vill inte prata med en imam, jag har redan föreslagit detta.
    Jag älskar min man väldigt mycket och han är en underbar person, men om det inte är tillåtet för mig att vara gift med honom vill jag inte vara gift med honom.
    Därför vill jag gärna veta vad som är rätt.
    Må Allah belöna er!

    • tuffsystrar

      Assalamou alaikoum, dyrbara syster.

      Detta är utan tvekan en prövning och Allah prövar Hans tjänare.
      Om du provat med allt som finns från din sida att göra så rekommenderar jag dig att rådgöra med en sheikh.
      Om du kontaktar mig via mejl (umm.malik83@hotmail.com) så kan jag förse dig med kontaktuppgifter till någon sheikh inshallah.
      Alla är prövade med något i sina liv, så ha tålamod, syster, och minns alltid att Allah prövar sina troende tjänare för att höja deras platser och rengöra dem från synder.
      Må Allah underlätta denna prövning för dig ameen.

  4. siham

    salam systrar… ett råd till alla systrar som inte e gifta men som vill gifts sig inshallah att hitta en man som redan e praktiserande..Gifter man sig med nagon som e det halvtid eller vad man ska kalla det, kan man inte skylla eller bli arg..wasalam

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s